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Número 8 (2008)
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Josèphe-Henriette Abry (1944-2008)

Hübner, Wolfgang

3-9

Simón Mago en los orígenes del Cristianismo

Cerro Calderón, Gonzalo del

No es fácil seguir la pista de Simón el Mago, no sólo en lo que atañe a su vida, sino también a su pensamiento. Todas las noticias de que disponemos proceden de sus adversarios. Nació en Samaría, donde practicó la magia. Tuvo allí un primer encuentro borrascoso con los apóstoles. Desde entonces su vida fue muy observada por los escritores cristianos, y su enseñanza condenada como una de las herejías más peligrosas. Justino, Ireneo y el historiador Eusebio de Cesarea prestaron gran atención a su personalidad. Los Hechos Apócrifos de los Apóstoles muestran en especial sus relaciones y su enemistad con el apóstol Pedro. El pueblo romano lo admiró y le dedicó una estatua como a un dios. Pretendía ser el Mesías, igual que otras personalidades carismáticas de su época. De acuerdo con los testimonios literarios, hacía supuestos milagros, que lo eran sólo en apariencia y con ayuda de los demonios. Se le describía como el padre de todas las herejías y sobre todo como mago y hereje.

It is not easy to follow the track of Simon the Magician, not only about his life but also about his thought. All the news that we receive come from his adversaries. He was born in Samaria where he practised the magic. He had there a first stormy meeting with the Apostles. Afterwards his life was observed by the christian writers and his teaching was condemned amongst that of the most dangerous heretics. Justin, Irenaeus and the historian Eusebius of Caesarea paid a great attention to his personality. The Apocryphal Acts of the Apostles show particularly his relations and hostility with the Apostle Peter. The Roman People admired him and dedicated him a statue as to a god. He claimed to be the Messiah as other charismatic personalities of his time. According to the witnesses he made supposed miracles, only in appearance and with the aid of the demons. He was described as the father of all the heresies and over all as magician and heretic.

11-33

La protección mágica del libro en el cristianismo primitivo: el ejemplo de Ireneo

Fernández Nieto, Francisco Javier

En su tratado perdido Sobre la Ogdóada, Ireneo de Lyón redactó un conjuro y lo colocó al final del libro, para obligar a los futuros copistas a que transcribiesen fielmente el texto y lo cotejasen cuidadosamente con el original. La tradición cristiana posterior, sobre todo por la intervención de San Jerónimo, trató de presentar este conjuro como si fuese una adjuración, puesto que este recurso estaba tolerado por la Iglesia. En nuestro artículo examinamos las razones y naturaleza de este conjuro, que se enmarca dentro de la dura polémica contra los gnósticos, así como los elementos que lo componen, que presumiblemente derivan de las prácticas mágicas vigentes entre los cristianos de Asia Menor (especialmente en Esmirna).

Irenaeus of Lyon composed an incantation in his lost work On the Ogdoad and placed it at the end of the book. He did this to force future copyists to transcribe the text accurately and to compare it closely with the original. The later Christian tradition, above all because of Saint Jerome's intervention, tried to present that incantation as if it was an adjuration, because this option was tolerated by the Church. This article studies the reason for and the nature of this incantation, which belongs to the polemic literature against the Gnostics, together with its components which most likely derive from the usual magic practices of the Christians in Asia Minor (particularly in Smyrna).

35-57

Mithras Liturgy and Religionsgeschichtliche Schule

Graf, Fritz

It was the Heidelberg classicist Albrecht Dieterich (1866-1903) who first isolated, edited and commented the so-called “Mithras-Liturgy” (PGM IV 475-820). In this paper, I trace the background of Dieterich’s work, his interest in these texts, his connection to the Religionsgeschichtliche Schule, and his position inside the powerful world of German Classical Philology at the turn on the XXth century. The paper is also a tribute to the important commented edition of the “Mithras Liturgy” by Hans-Dieter Betz (2003).

Fue el clasicista de Heidelberg Albrecht Dieterich (1866-1903) el primero que aisló, editó y comentó la llamada “Liturgia de Mitra” (PGM IV 475-820). En este trabajo rastreo los antecedentes de la obra de Dieterich, su interés por estos textos, su conexión con la Religionsgeschichtliche Schule, y su posición dentro del potente mundo de la Filología Clásica Alemana en el tránsito al siglo XX. El trabajo es también un homenaje a la importante edición comentada de la “Liturgia de Mitra” por Hans-Dieter Betz (2003).

59-71

Tipología y estructura de las prácticas de dominio y sometimiento de la magia greco-egipcia

Herrero Valdés, Flor

Este trabajo analiza las principales práxeis mágicas que (en la colección de los PGM) tienen que ver con el deseo de someter la voluntad de otros y que pertenecen a la habitualmente llamada Magia Hipotáctica y entre las cuales son las más comunes las de carácter erótico. Como la forma y estructura de estos rituales está lejos de ser uniforme, nuestro trabajo pretende llevar a cabo un estudio tipológico de ellas y organizarlas en distintas subclases.

This paper makes a survey of the most important of the magical praxeis which (in the PGM Collection) deal with the desire of subduing the will of others -they belong to the usually called Hypotaktiké Magic and the most common among them are those of erotic character. As the form and structure of these rituals is far from being uniform, the paper proposes to carry out a typological study of them and organize them into different subclasses.

73-104

Sobre una ‘defixio’ de Sisak (Croacia) al dios fluvial ‘Savus’ con mención del hispano L. Licinius Sura

Marco Simón, Francisco
Rodà de Llanza, Isabel

Este trabajo se centra en el análisis de una defixión judicial (AIJ 557) hallada en 1912 en el río Kupa, afluente del Save, cerca de Sisak (Siscia, Pannonia Superior), que invoca al dios fluvial Savus además de la antigua diosa latina Tacita Muta. Entre los personajes execrados, algunos de los cuales proceden del Mediterráneo occidental, se presta especial atención al hispano Lucius Licinius Sura. Se abordan igualmente el horizonte religioso implícito en el depósito ritual, así como el contexto histórico y social de la información.

This paper provides an improved text of, and fresh commentary on, a judicial defixio (AIJ 557) found in the Kupa, a tributary of the Save, near Sisak (Siscia, Pannonia Superior) in 1912, which invokes the river-god Savus as well as the ancient Latin goddess Tacita Muta. Among the targets, some of whom are specifically stated to come from the western Mediterranean, we pay special attention to the Hispanus L. Licinius Sura. We also investigate the defigens’ implied divine scenario and the text’s socio-historical context.

105-132

Les Astronomiques de Manilius: les débuts de la terminologie astrologique en latin

Abry, Josèphe-Henriette

Cet article étude la façon dont Manilius (poète) a adapté la terminologie technique du grec en latin. Il y a des termes empruntés directement du grec, d’autres qui sont des traductions et variations poétiques et d’autres qui ont été créés par le poète lui-même.

This paper deals with the manner how the Roman poet Manilius has adapted the Greek astrological terminology to the Latin. There are terms directly taken from the Greek, other that are translations and poetical variations, and other specifically created by the poet himself.

133-166

The Lots of Fortune and Daemon in Extant Charts from Antiquity (First Century BCE to Seventh Century CE)

Greenbaum, Dorian Gieseler

This article provides a table containing information about presently known extant charts that calculate the Lots of Fortune and Daemon. The charts date from the first century BCE to the seventh century CE. While some observations have been made about the collection and its components, the main purpose of the table is to offer a handy reference guide to researchers working on this material.

En este artículo se ofrece un cuadro con infomación sobre las cartas astrales que nos han llegado de la Antigüedad, hasta ahora conocidas, en las que se calculan las suertes de la Fortuna y del Demon. Dichas cartas corresponden a un período entre el I a.C. y el VII d.C. Aunque se hacen algunas observaciones sobre la colección y sus componentes, el principal objetivo del cuadro es ofrecer una fácil guía de referencia a los investigadores que trabajan sobre este material.

167-184

Calcidio y la Ciencia de los Astros

Macías Villalobos, Cristóbal

Calcidio incluyó en su Comentario al Timeo un amplio excurso astronómico, dirigido a no especialistas, cuyo fin era explicar con amplitud y actualizar los conocimientos exhibidos por el maestro. A pesar de comportarse como un técnico de la astronomía, es posible detectar en algunos pasajes su creencia en la astrología. En nuestro artículo analizamos su exposición de la ciencia de los astros y qué consideración tiene en su obra la pseudociencia.

Calcidius (Chalcidius) included in his Commentary on Plato’s Timaeus a broad astronomical excursus, destined for non-specialist readers, whose aim was to explain extensively and to update the knowledge showed by the teacher. In spite of the fact that he behaves as an expert in astronomy, one can detect his belief in astrology in some passages. In this paper we analyse his exposition of the science of the stars and how the pseudoscience is considered in his work.

185-219

Dos Himnos a Set-Tifón en la colección PGM

Calvo Martínez, José Luis

Presento una nueva edición, con Introducción, Traducción y Comentario de dos himnos dirigidos a Set-Tifón. Aunque este dios suele relacionarse con la Magia maléfica, en este contexto se encuentran insertos en un ritual de iniciación o de consagración a Set.

The aim of this paper is to present a new edition, accompanied by a brief Introduction, Translation into Spanish and Commentary, of two hymns of Papyri Graecae Magicae that are directed to the God Seth-Typhon. He is usually a God related to the malefic kind of Magic, but in this context both hymns seem to be inserted in a kind of initiation ritual or of consecration to Set.

223-242

Notas críticas a los Tesoros de Antioco de Atenas (edición de F. Boll, “CCAG” I (1898), pp. 140-164)

Bautista Ruiz, Hilario

En este artículo aportamos una serie de notas críticas a la edición parcial (capítulos 0-53) que de la gran obra del astrólogo griego Antíoco de Atenas realizó F. Boll en 1898 y que, hasta el momento, es la única con la que cuenta la comunidad científica. Con estas notas, obtenidas a partir de un exhaustivo trabajo de investigación sobre la tradición manuscrita de los Tesoros, esperamos contribuir a una mejor interpretación de la obra.

The partial first (1898) and, at this moment, unique edition of Antiochus of Athens’s Thesauroi capp. 0-53 receives in this article several critical notes, after an extremely careful study of its manuscript tradition.

243-256

“Mudar a los démones que estorban” (Papiro de Derveni col. VI 2-3)

Bernabé Pajares, Alberto

La traducción de μεθιστάναι en el Papiro de Derveni col. VI 3 se discute, ya que este verbo puede significar “cambiar de sitio” o “cambiar de actitud”. Son los magos los que pueden μεθιστάναι a los démones que estorban el rito, pero estos démones son según la interpretación del comentarista las Euménides a las que el rito descrito se dedica. Se trata de un falso problema. Si las Euménides son aplacadas (cambian de actitud), se distancian (cambian de sitio) y no atacan, esto es, mantienen una distancia de seguridad gracias a los ritos propiciatorios. Ambos sentidos son, pues, el mismo.

The translation of μεθιστάναι in Derveni Papyrus col. VI 3 is controversial, because this verb can mean “change” or “drive away”. They are the μάγοι who can μεθιστάναι to daimones that hinder the rites, but these daimones are, according the commentator’s interpretation, the Eumenides, to which the rites described are dedicated. This, however, is a false problem, because, if the Eumenides are appeased(change), they maintain their distance (are driven away) and do not attack, that is they are kept at a safe distance by proper rites of appeasement. Both meanings are in fact the same.

257-260

Saturno, los eunucos y la emasculación de Urano

Pérez Jiménez, Aurelio

En este trabajo pretendemos demostrar que el papel astrológico de Saturno, como principal responsable del nacimiento de eunucos y castrados, tiene que ver con su fama mitológica, iniciada en Hesíodo, como responsable de la castración de Urano; aunque, en casos aislados, la presencia de Júpiter sugiere la variante mítica que lo hizo víctima a él también del mismo destino a manos de Zeus.

In this paper we try to explain the influence of Saturnus on eunuchs and other castrated people, beginning from the Hesiodic myth concerning the castration of Uranus. However, the negative presence of Iuppiter in isolated passages also referred to eunuchs suggests the mythical variant about Cronus emasculated himself by his son Zeus.

261-268

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