Número 3 (2002)

El himno de la Comunidad de Madrid

Bobillo de la Peña, Francisco Javier

La teoría de la traducción en la teoría retórica

Chico Rico, Francisco

En este trabajo, que forma parte de un proyecto de investigación más amplio cuyo propósito es el de reflexionar sobre el acto de traducir en el seno de la rhetorica recepta en general y de las partes artis u oratoris officia en particular, intentamos fundamentalmente dar cuenta de los debates disciplinares latinos y de la práctica de la traducción en Roma. Para ello analizamos y estudiamos la traducción tanto en el marco de la teoría retórica como en el dominio de la teoría gramatical, así como en el seno de las relaciones entre aquél y éste, ya que si la teoría retórica consideró la traducción fundamentalmente como un ejercicio consistente en la composición o redacción de textos, la teoría gramatical la consideró sobre todo como un ejercicio consistente en el comentario de textos o crítica textual —poetarum enarratio o enarratio auctorum —.

La rhétorique délibérative dans les oeuvres oratoires et narratives de Victor Hugo

Halsall, Albert W.

Ancient Rhetoric, Hermeneutics and New Rhetorical Criticism

Alexandre Jr., Manuel

Enseñanza y Comunicación

López Eire, Antonio

The Rhetoric of Science: Past, Present, and Future

Nate, Richard

The present article looks at the recent debates on the rhetoric of science from a historical perspective, and suggests some essential components of future investigations of scientific rhetoric. During the Scientific Revolution, scientists developed an antirhetorical attitude which had a lasting impact on the understanding of science in later centuries. Scientific discourse was generally viewed as non-rhetorical. As a result of the linguistic turn in twentieth century philosophy, however, this view was questioned. Defined as a form of social activity, science was linked to other forms of social behaviour. Only in recent years have scientists protested against the epistemological relativism that, according to their view, was promoted in the humanities. If the 'science wars' of recent years recall earlier philosophical controversies between the 'two cultures', new technologies, such as genetic engineering, with their far-reaching consequences, require a reconsideration of the relationship between scientific and public concerns anyway. Among other things, rhetorical investigations of the future should direct their attention to controversies about the impact of new technologies, the forms of communicating and popularising scientific theories, and the role of metaphor in the acquisition and transmission of scientific knowledge.

Proposals for the Future Study of Rhetoric: Impetus form Functional and Discursive Frameworks

Schulze, Rainer

Notas sobre a teoria aristotélica do estilo retórico

Simões Francisco, Maria de Fátima

We intend to examine in this paper some of the suggestions regarding the style provided by Aristotle in his Rhetoric , book III, 2-12, in order to enable, on the one hand, the understanding of the specificity of the rethoric style when compared to other kinds of style, and, on the other hand, analyze in what way the characteristics inherent to it are linked to the persuasive function of the speech.

Calímaco, El baño de Palas y el género de la 'consolatio '

Torres Guerra, José B.

El parlamento que Atena le dirige a Cariclo en el himno quinto de Calímaco es considerado como una consolatio en la bibliografía. La cuestión que plantea este artículo es la siguiente: ¿es ese discurso un eslabón más en la historia de la consolación poética o está, por el contrario, escrito ya a la luz de la consolatio filosófica y retórica que surge en Grecia en el S. V a.C.? Del análisis del texto se deduce la plausibilidad de la segunda hipótesis; según el autor, Calímaco recurre a motivos consolatorios con una intención irónica que impregna igualmente el conjunto del himno.

Metafora e passione della conoscenza in Nietzsche

Zavatta, Benedetta